2015. dec 12.

Bevásárló lista – mire van szükség, mire jön a baba?

írta: PS Sziszka
Bevásárló lista – mire van szükség, mire jön a baba?

Első gyermekes anyukaként már akkor elkezdtem a képzeletbeli bevásárló listát szerkeszteni, amikor megtudtam, hogy érkezik a baba. Nincs is annál izgalmasabb, mint előre tervezgetni a babaszobát, a kis ruhákat, játékokat – ezzel is talán kicsit közelebbinek éreztem az időt a nagy napra. Mindez nagyon örömteli dolog, de persze mint sokan mások, én is beleestem egy kis túlzásba, amiről ma már tudom, hogy felesleges volt. Mit is vásároljunk össze vagy szerezzünk be, mire megérkezik a baba?img_5536.JPG

Néhány hasznos holmi anyának

-          Melltartóbetét – ha már a várandósság alatt jelentkezik az előtej

-          Kényelmes melltartó – sportmelltartót utólag vettem, de előbb is jól jött volna a kényelem érdekében, nagyrészt alváshoz. Szoptatós melltartót érdemes egy számmal nagyobbat venni, mert a szülés után hatalmas növekedés áll be cici téren. :)

-          Szoptatós párna: már a várandósság alatt hasznos, kényelmesebbé teszi az alvást a pocaknak, később remek segítség a szoptatáshoz és jókat pihenhet rajta a baba

-          Has leszorító: nem létszükséglet, de gyorsabban visszahúzódik a hasunk a szülés után, ha hordjuk nappal legalább néhány órára a has szorítót

-          Laza éjszakai viselet: nem muszáj szoptatós hálóinget venni, de jó olyan ruhában aludni, amiből nem kell kibújni, ha éjjel többször ébred a baba

-          Tejserkentő ital: én a szoptatós teát nem mertem inni, mert hasfájós volt a baba és a legtöbb ilyen tea okozhat a kicsinél puffadást, de az alkoholmentes sör, caramalz és a sok víz segít a tejtermelésben

-          Szoptatós fotel: akár anyatejes, akár tápszeres a baba, kell egy külön kis kényelmes fotel, ahol nyugalomban ehet a baba és anya háta/karja sem szakad le, míg a baba jóllakik – néha ugyanis bele lehet szaladni akár fél-1 órás etetésbe is, ha közben szunyókál a kicsi

Amire mindenképp szükség lehet már az első napokban

A lista nagyon hosszú és emiatt ez anyagilag is elég megterhelő, ezért érdemes megfontolni, hogy mi az, amit mindenképp újonnan szeretnénk megvenni, miből tudunk jó állapotú, de használt holmit szerezni és mit tudunk kölcsönkérni. Van pár dolog, amit az első hetekben talán nem használunk, de ha nem jár le a garanciája vagy a szavatossága és nem növi ki a baba, esetleg alkalmi vétel és jó áron jutunk hozzá, akkor eláll otthon. A baba érkezésére az alábbi dolgok számomra mindenképp kellettek:

-          Pelenkázó készlet: eldobható pelenka (1-2-es méret), popsitörlő és popsikrém (ezt a gyerekorvos írja fel és általában a kórházban is adnak, de azért hasznos lehet beszerezni előre). Az első csomag pelenkákból a drágábbat (premium care) vettem és csak később kísérleteztem más fajtákkal, hogy ne nehezítsem az első napokat ezzel is, de némelyik olcsóbb pelenka is állja a sarat. :)

-          Textilpelus: én 10 darabot vettem a normál pamutból és hozzá 10 darab kisebb méretű pamut szájtörlőt (Ikea). Később (mikor nem akart hason lenni a baba) vettem néhány mintásat, hátha az motiválja, de nem. :)

-          Néhány babaruha: ebből is biztosan kapunk ajándékba, de kell néhány body és rugdalózó (56-62-es méretű), zoknik, sapka (nyáron csak vékony). Az 56-os méretű ruhákból csak 2-2 darabot vettem – szerencsére, 58 centis babámnak alig pár hétig volt jó. Majd ahogy növekszik, lehet pótolni a készleteket a megfelelő ütemben, de kár előre nagyon sok ruhát bevásárolni, mert használat közben érezzük a leginkább, melyik kényelmes nekünk és a babának. Téli babának kell egy bundazsák, a kabát újszülött korban nem túl kényelmes.

-          Babapléd: már a kórházban szükség van rá, ad egy kis extra biztonságérzetet a babának a pocak melege után

-          Ágynemű: vékony kis babapaplan, lepedő és matracvédő, ami nem ázik át, ha baleset van. Szerintem a rácsvédő is hasznos, mert a baba szeret odabújni valamihez és ez megóvja a kis puha testrészeit az ütődéstől, vagy hogy kilógjon keze-lába a rácson :)

-          Babatörölköző (kapucnis): minden, ami a baba bőrével érintkezik, legjobb ha 100% pamut. A törölközőből érdemes legalább 2-3 darabot venni (abból 1 db kisméretű bőven elég, úgyis gyorsan kinövi), mert a piciknél a fürdéskor gyakori a bepisilés, ahogy szabad levegő éri őket.

-          Játszócumi: már a kórházban javasolják a használatát, elősegíti a szopóreflex fejlődését és megnyugtatja az újszülöttet. Ez nem jelenti azt, hogy ezután mindig használni kell (ez főleg „cumilleneseknek” szól megnyugtatásul), de az első hetekben nagyon hasznos

-          Orrszívó: legjobb és leghatékonyabb a porszívóhoz csatlakoztatható változat, egyik elektromos készülék sem tudja ugyanis helyettesíteni. Nyilván vettem elektromosat, az apróbb, látható darabkákat kiveszi, de betegség/fogzás idején nem sokat ér. A sima kézi arra jó (szintén van otthon, egyébként csak párszáz forint), amit hirtelen ki kell szedni a nóziból

-          Babahajkefe: koszmó ellen remek megoldás a babahajkefe és egyébként sem tudhatjuk, mennyi hajjal érkezik a baba

-          Babamérleg: sokan mondják, hogy csak felesleges pánikkeltő, de csak gondoljunk arra, hogy ha nem tudjuk mennyit eszik a baba, honnan tudjuk, hogy nem éhség miatt sír –e és van –e elég tejünk? (Mellesleg a kórházban is kellett mérni már a második naptól!) Bérelni is lehet vagy kölcsönkérni akár pár hétre ismerőstől, esetleg használtan venni, ha csak az elején tervezzük a használatát

-          Babakád, fürdetőalátét: újszülöttnek hasznos egy kisméretű babakád, de akár a nagykádban is lehet egész pici babát fürdetni (ehhez azonban sokkal gyakrabban kell fertőtleníteni a kádat a felnőttek után). A gyakorlatlan kezeknek ad egy kis biztonságot az a remek találmány, ami egy babaméretű szivacs fürdetőalátét (maci, nyuszi… - Tescoban és bababoltban is kapható), arra rá lehet fektetni a babát és nem kell tartani kézben.

-          Szennyesruha tartó: mivel a babaholmit javasolt külön mosni, jól jön egy külön tároló a kis ruháknak

-          Babahordozó: autóban kötelező, ezért már a kórházból hazafelé tartó autóútra szükség van rá. 13 kg-ig használható a legtöbb változat, a gyerekülés bőven ráér, mikor már ülni tud a baba, addig nem is szabad mást használni a hordozón kívül

-          Pelenkázó asztal/pelenkázó alátét: a legkényelmesebb, ha van egy külön pelenkázó, ahová csak kitesszük a babát pelenkázni, de helytakarékos lehet, ha az ágy tetejére tesszük az alátétet, ami levehető. Én örülök, hogy pelenkázó asztalt vettünk, sokkal kényelmesebb

-          Játszószőnyeg/pihenőszék: már az első hetekben használható mindkettő (újszülöttet csak 0 hós kortól használható „székbe” szabad tenni, ami döntött kagylóformájú vagy teljesen fektethető!)

-          Bababútor: rácsos ágy matraccal (a kókuszmatracot ajánlják leginkább) és egy kisebb szekrény, szerintem felesleges már az elején túl sok bútorral telezsúfolni a babaszobát.

Ami még ráér és nincs szüksége rájuk egy újszülöttnek…

Én még szülés előtt igyekeztem mindent beszerezni, hogy ne kelljen majd szaladgálni semmiért, így bele is szaladtam pár haszontalan dologba, ami vagy ráért volna, vagy kaptunk ajándékba és most regimentnyi van belőle.

-          Kiscipő: még a téli babáknak sincs szüksége divatos kiscipőre/csizmára, mert lássuk be úgysem rendeltetésszerűen használjuk. Ha nem bundazsákot veszünk (bár kétségtelenül ez a legpraktikusabb és legmelegebb egy picinek), hanem olyan overált, aminek nincs lábfej része, akkor is legfeljebb tutyit vagy kocsicipőt érdemes venni az első hónapokra, amiben kényelmesen és melegen van a baba lába. Keménytalpú cipő teljesen felesleges.

-          Kétrészes ruhák: tapasztalat, hogy azok a kis pólók, galléros/kapucnis pulcsik, amik nagyon divatosak, de csak felsőrész, nem túl kényelmes a babának. A rugik és body-k sokkal kényelmesebbek, nem gyűrődnek és nem zavarják a kicsit, mikor felemeljük és az egész póló a nyakában van.

-          Etetőszék: vannak dönthető támlájú etetőszékek, de a hozzátáplálás kezdetéig nem igazán van szükség még ezekre sem. A fix támlájú székeket pedig csak ülő babák használhatják, ami kb. 6-8 hónapnál kezdődik

-          Előke: szerintem tápszerhez sem, de főleg anyatejhez semmi szükség rá – főleg a mini előkékre, amik már újszülött korban is alig takarják a ruháját

-          Étkészlet: az ajándékcsomagokban, amiket a kórházban vagy a várandósság alatt a védőnőtől kapunk, biztosan lesz egy kiskanál, ami bőven elég, készleteket felesleges raktározni az elején

-          Mosdókesztyű, mosdószivacs: nekem is van, a törölközőhöz adták, felesleges. Pár nap után rájöttünk, hogy a kis puha bőrét a legjobb fürdetéskor is a csupasz kezünkkel megérinteni :)

-          Körömvágó olló: az első 2, de inkább 4 hétben nem szabad a baba körmét levágni. Utána is csak néhányszor vesszük elő az első pár hónapban, mert annyira puha a kis köröm, hogy magától is eltűnik valahová - tapasztalat. :)

-          Cumisüveg készlet: amíg nem tudjuk, hogy anyatejes vagy tápszeres lesz a baba, addig felesleges több cumisüveget beszerezni. Egy darab bőven elég, ha a lefejt tejet vagy tápszert akarjuk adni neki

-          Tápszer: én nem vettem és szerintem nincs is értelme előre megvenni, ha csak nem határolódik el valaki alapból a szoptatástól. A tápszert a gyermekorvos írja fel a kicsinek személyre szabottan és lehet nem is lesz rá szükség, mert van elég anyatej. Az első napokban alig néhány ml anyatej is elegendő a pici gyomorba, bőven ráér akkor tápszert venni, ha valóban szükséges (némelyik kórházba nem is lehet bevinni, hanem ha kell, az ottani gyerekorvos felírja)

-          Tonnányi játék: ezekből felesleges nagyon bevásárolni, rengeteget fog a rokonoktól és barátoktól kapni, az első hetekben pedig még nagyon nem is értékeli. Én az ágyába sem tettem egy fél állatkertet, megkapta az én kedvenc macimat és birkámat a sarokba, hogy mégis legyen benn valami jóbarát :)

-          Kispárna: egyéves korig nem javasolják a használatát. Egy textil pelus elég a feje alá, bár néhány hónap után (a bukások megszűnését követően) én száműztem azt is, mivel rendszeresen azzal játszott alvás helyett az ágyban. :)

Opcionális „kacatok”

-          Cumisüveg melegítő, sterilizáló: a régi jó „fazekas” módszer is működik, de tény, hogy kényelmi és gyorsasági szempontból ezek nagyon hasznosak

-          Babavízhőmérő: az első pár napban használtam, de meglettünk volna nélküle

-          Mellszívó: akár kölcsön is kérhetünk (a mellel érintkező része általában külön is kapható, így vehetünk újat hozzá, ha fenntartásaink vannak), esetleg bérelni is lehet bababoltokban. Szerintem mindenképp hasznos, mert a tejbelövellés után hirtelen megnő (szerencsés esetben) az anyatej mennyisége és ha túl sok marad a ciciben, az „tejlázhoz” vezethet (begyulladnak a mellek, láz/hőemelkedés, csomók…) és a tejleszívás ilyenkor szinte kötelező. Nem beszélve arról, hogy segít a tejtermelésben, ha a baba az elején csak keveset eszik vagy lusti és nem hajlandó a végét is kienni, így eltehetjük a maradékot tartalékba. Én először kézit vettem, de nagyon megbántam, nem tudtam vele rendesen kifejni és fárasztó is. Az elektromos ugyan drágább, de sokkal hatékonyabb és kényelmesebb volt, mikor tejlázam volt.

-          Bimbóvédő/krém: fájdalmas szoptatáshoz elengedhetetlen

-          Tejtároló edény/anyatejgyűjtő tasak: a kis műanyag edény később hasznos a hozzátáplálásnál is, lehet melegíteni benne, anyatej tárolására a fagyasztóban szerintem helytakarékosabb az anyatejgyűjtő tasak

-          Itatópohár: a cumizavar elkerüléséhez ajánlják, hogy amennyiben itatni akarunk valamit a babával (lefejt anyatej vagy orvosi utasításra víz), hosszú csőrű itatópohárral próbálkozzunk

-          Bébiőr/légzésfigyelő: sok olyan másodikgyerekes anyukától hallottam használni, aki először azt mondta: „Második gyereknél felesleges”, mégis újra előveszik. Szerintem megnyugtató, ha van, ami mindig figyeli a babát alvás közben és a bébiőr sem jön rosszul, hogy ne kelljen állandóan fülelni, mikor motoszkál ébren a gyerkőc. A közhiedelemmel ellentétben nem szokott állandóan csak úgy ok nélkül becsipogni, ha rendesen van beüzemelve – nálam talán kétszer fordult elő 9 hónap alatt.

-          Pelenkakuka: némelyik típusú Angel Care légzésfigyelőhöz adnak ajándékba, de én egyébként is vettem volna, teljesen szagmentesen lehet tárolni benne a használt pelust akár több napig is

-          Szoptatós füzetke: aki szereti a rendszert az életében, annak hasznos látni, mikor és mennyit evett/aludt a baba. Szülés után mindenre emlékezni fejből szerintem lehetetlen. :)

-          Járóka: újszülött kortól használható és sokan ajánlják, hogy a baba időben hozzászokjon a járókához, mert bizony anyának sok egyéb feladata van és nem mindig tudja kézben (vagy hordozókendőben) tartani a babát

-          Bölcső/hinta: hasfájós babáknak ideális, a ringatás eltereli a figyelmüket a kellemetlenségtől és jókat lehet aludni benne. Én egyiket sem használtam, a kezemben ringattam – volt is altatásbeli problémánk. :)

-          Zenélő forgó: a hason altatott babának is hasznos lehet, ha alváshoz segítünk egy lágy zenével. Ébredés után pedig szívesen nézegetik a kicsik hanyatt fekve.

A babakocsit és a hordozót/kengurut szándékosan nem sorolom sehová (bár kétségkívül szükséges egyik-másik), ugyanis nagyon megoszlik róla a vélemény. Van anyuka, aki hónapokig nem használt babakocsit, másik anyuka a hordozókendőt nem szerette. A legtöbb dolgot nyilván érdemes előre megvenni, hogy ne kelljen az újszülöttel elmenni vásárolni – mert tudjuk, hogy azért apát elküldeni babacuccokért nem mindig a legjobb megoldás, de én a téli babánkkal utólag már nem vennék sok idővel születés előtt. A babakocsi drága dolog és ha jókor jó áron kifogjuk a szülés előtt, akkor hajrá, de mivel én az első hetekben nem mentem vele sétálni és csak otthon porosodott (plusz a garanciaidő is ketyeg a semmire), utólag úgy érzem ráért volna. A kenguru/hordozókendő szintén ráér és érdemes a babával kipróbálni párat, különben azt vesszük észre, hogy mindegyikből van egy – és persze a legutolsó lesz a jó, a többi meg csak áll otthon.

Az anyukák és babák igénye is nagyon eltérő, ezért mindenki maga dönti el, mire van szüksége. Mindenre sajnos nem tudunk felkészülni és biztosan lesz olyan, amit megvettünk, de utólag rájövünk nem kellett volna, vagy amiért apát/tesót/nagyszülőt/barátnőt kell ugrasztani a boltba reggel nyolckor, mert azonnal kell. De a szülés egy komoly esemény, ami után minden megváltozik. Lesz egy apróságunk otthon, aki rengeteg időt és odafigyelést igényel, ezért minden édesanya arra törekszik, hogy a lehető legtöbbet tudjon foglalkozni a csöppséggel. Ebbe belefér egy séta vagy egy gyors vásárlás, de számomra sokkal megnyugtatóbb volt, hogy felkészültünk már jóval előre - ami azért még ráért volna néhány dolog esetében. De a lényeg nem az, hogy milyen drága dolgokkal halmozzunk el a babát már érkezése pillanatában, hanem hogy milyen szeretettel és odaadással törődünk vele, mert számára ez az egyetlen, ami igazán számít. :)

Remélem a fenti lista segít azoknak, akiknek még nincs tapasztalatuk, ezért ha hasznosnak ítélitek, kérlek osszátok meg azokkal, akiknek jól jöhet. :)

Látogasd meg saját honlapomat: www.gyerekkelavilag.hu :)

Szólj hozzá

hasznos holmi amire nincs szüksége az újszülöttnek bevásárlólista a babának elsőgyermekes anyuka mire van szükség a baba érkezésére mit vásároljak mire jön a baba szükséges babaholmi