2015. sze 08.

13 bevált altatási módszer

írta: PS Sziszka
13 bevált altatási módszer

Sok anyukával beszélgettem az elmúlt közel 1 évben babás témákról és rengeteg hasznos praktikát sikerült bezsebelnem. Némelyik bejött nálunk is, némelyik nem, de ilyen ez a gyereknevelősdi. Folyton tanulunk valamit és közben észre sem vesszük, milyen profira tudjuk fejleszteni némelyik – eddig nem ismert – képességünket. Minden téma közül az altatásban mélyedtem el a legjobban, mert tőlem a legtöbb energiát ez vette el. Minél kevesebbet aludtam, minél többször keltett fel a baba, annál nehezebb volt a napunk másnap – én nyúzott és fáradt voltam és egyre kevésbé toleráltam a nyűgösséget, ami a lurkóból áradt a nyugtalan éjszaka miatt. Ez – és a szintén átvergődött éjszaka – őt is megviselte és elég nehezen alakultak a napok. Erre pedig megoldás kellett – azonnal…

img_9838.JPG

Nézzünk néhány trükköt, amit a barátaim (és sokat én is) vetettek be és használt:

  1. Babakocsiban altatás: séta közben nálunk is beválik, de minél nagyobb, annál fáradtabbnak kell lennie ahhoz, hogy ez működjön, mert már annyira érdekes a világ számára, hogy bár bólogat a feje a fáradtságtól, mégis folyton nézelődik körbe, míg bírja szusszal. Akad olyan ismerősöm, akinek másképp nem is alszik a baba, lássuk be ez nem lehet túl kényelmes a szülőknek. Volt olyan pillanat, mikor pár hónapja egyik nap annyira nem aludt el, hogy betettem a szobájában a babakocsiba, de konkrétan viháncolni és kacagni kezdett – kiröhögött, hogy „Anya, ezt Te sem gondolod komolyan, ugye?” J Úgyhogy én ezt a megoldást átléptem.
  2. Autóban altatás: ha fáradt a baba, akkor percek alatt elalszik a gyerekülésben. Fontos, hogy kényelmes legyen az ülés, így akár órákat is alhat benne a kicsi. Nálunk nyáron előfordult, hogy leizzadt a melegben és olyankor biztos nem tudott addig elaludni, míg nem vettem ki és hagytam megszáradni a kis izzadt testet. Olyat is hallottam (nyilván ez egy elég sarkos véglet), hogy apuka éjfélkor hazaér a munkából, baba autóba be, hajnalig furikázás a gyerekkel, mert a baba egész álló nap üvöltött, nem aludt el másképp és anya abban a pár órában tudott aludni, hogy legalább tej legyen az etetéshez. Hajnalban apa hazaér, alszik egy keveset, (baba újra kezdi üvöltő napját) és lehet indulni 10-kor dolgozni. Azért hálás vagyok a sorsnak, hogy nálunk ilyen soha nem fordult elő. És gondolom a férjem sem bánja…
  3. Cicin altatás: gyors és hatékony, de inkább kényszermegoldásnak mondanám. Sokáig alkalmaztam, először csak „néha úgy jött ki a lépés”, hogy az éhség és álmosság épp azonos időre esett, végül annyira belecsempészte magát a hétköznapokba, hogy napirenddé alakult. 9 hónapos koráig bírtam, utána szükségesnek éreztem, hogy ezen változtassunk, leginkább mert ideje volt elhagyni a nappali szopizást és meghagyni reggelinek és vacsorának. Ettől függetlenül az esti lefekvés előtt kikerülhetetlen, nyilván nem fogom felébreszteni az este 9-kor cicin elalvó babát… :)
  4. Cumi: sokan javasolják és sokaknak beválik. Nálunk a cumi szóba sem jöhetett, nem fogadta el semmilyen körülmények között, ezért hiába próbáltam alkalmazni. Létezik éjszakai cumi, ami sötétben világít, így ha a baba „elhagyja” alvás közben, könnyebben megtalálja és aludhat tovább. Általában hanyatt alvó babáknál alkalmazzák gyakrabban. Nálunk a baba kezdettől fogva hason alszik, én így egyébként sem adtam volna cumit a szájába, mert gyakran forgatta a fejecskéjét álmában és féltem, hogy balesetveszélyes. De sokaknak így is működött.
  5. Hintában altatás: benti hagyományos ülőhintát láttam működni. Kis gyengéd hintapalinta és jöhet az alvás. Létezik kimondottan babáknak való elektromos hinta - hasonló a pihenőszékhez - vagy fekvőhinta, amit plafonra kell szerelni. A hintázás egyébként bizonyítottan jó hatással van az emberre még felnőtt korban is.
  6. Ölben „ülve” ringatás: az egyik barátnőmnél nagyon bevált ez a módszer. A kicsit beültette az ölébe háttal, magához ölelte, néhány ringatás jobbra-balra és már húzódtak is le a kicsi szemecskék.
  7. Sétálgatva kézben altatás: mi is használtuk - alkalmilag - elég sokáig. Fontos a megfelelő időzítés, ha nem álmos a baba, akkor elég nagy harcok kezdődhetnek. Ha már fáradt a kicsi, akkor magamhoz ölelem, az arcomat az arcához simítom és így boldog ő is, hogy érzi az illatomat. Azért is szerette a baba, mert közben hozzá lehet fészkelődni apához/anyához és a fel-le sétálgatás közben jókat nézelődhet, amitől elszédül/elfárad és bebólint a vállon. Apával mindig így aludt el, én csak pár hete kezdtem alkalmazni, de elég megterhelő volt. Az elején 6 perc alatt elaludt, de a végén egyre tovább bírta, akár 10-15 percig is, ami nem túl gerincbarát, így új stratégia kellett.
  8. Ringatva, rugózva altatás: a baba megszokta 9 hónapig a rendszeres ringatózást a pocakban, ezért megnyugtató számára a hasonló mozgás. Leginkább azt javasolják, hogy előre-hátra ringassuk karban a babát, de a térdrogyasztós jobbra-balra tingilingi is segített nálunk sok esetben.
  9. Ágyban altatás segítséggel: jelenleg ezt a módszert használom, kisebb-nagyobb sikerrel. Titka, hogy szépen megbeszélem vele is, mi történik és kialakítok egy rutint, amit meg tud szokni idővel. Bemegyünk a szobájába, elmondom neki, hogy most alukálunk egyet szépen, becsukjuk az ajtót, az ablakot, lehúzzuk a redőnyt és jöhet a szundi. Magamhoz ölelem, simogatom, ringatom picit és mikor érzem, hogy ellazult, leteszem az ágyba, jó éjszakát kívánok neki és kijövök. Az első alkalommal sírt 8 percet, másodszor sírás nélkül csendben elaludt egyedül (én a szobában sem voltam). Másnap szintén viszonylag gyorsan elaludt sírás nélkül, onnantól fogva viszont újra bekeményített a kis zsarnok és engem követelt. Azt megfogadtam, hogy nincs több sétálgatás, hanem az ágyban kell elaludni, lehetőleg önállóan, de ha segítenem kell neki, megkapja. Így most azt csináljuk, hogy leteszem az ágyba, kijövök, ő elkezd dumálgatni és mikor elálmosodik elkezd sírni kicsit, ezzel jelzi, hogy segítsek. Én bemegyek, kiveszem és elmondom, most lazuljon el és aludjunk, megölelem és pár másodperc alatt csukva a pici szemek és letehetem. Ha ilyenkor felébred és sírni kezd, megsimizem és alszik tovább.
  10. Ágyban altatás popsi paskolással: pici korban 1-2 alkalommal bevált, egy barátnőm mutatta és nagyon gyorsan elaludt tőle a kicsi. De leginkább akkor, ha én nem voltam a szobában és nem érezte az illatomat. Ez a finom kis paskolás hasonló számára, mint a ringatás és könnyebben ellazul, elalszik. Legalábbis másoknál… :)
  11. Kis kedvenccel altatás: lehet az egy alvósállatka, egy megszeretett kis takaró, anya egy ruhadarabja, némelyik baba a takaró csücskét vagy állatkája fülét rágcsálja, lényeg, hogy nem érzi egyedül magát és azzal alszik el. Az én kisfiam az egyik kétségbeesett éjszaka megkapta a hálóingemet, amit akkor kaptam le magamról, azóta anyaillatú hálóingemmel alszik, magához húzza és rajta fekszik. Ébredés után pedig általában vadul rágcsálja vigyorogva, boldogan. :)
  12. Hagyjuk sírni: néha muszáj sajnos, de csak nagyon indokolt esetben. Én kétszer hagytam, mindkétszer nagyon rossz érzés volt, ezért én kerülöm ezt a módszert. Az én kisfiam nagyon kitartó, ezért egyik alkalommal 40 percig sírt éjjel, majd még ugyanennyit kisebb-nagyobb megszakításokkal és csak azért hagytuk, mert a karunkban is hiszti volt. Ezért muszáj volt kicsit rádöbbenteni, hogy a hisztivel nem ér el eredményt, de én majd belepusztultam. Gyengébb akaratú babáknál talán 1-2 alkalom után megszokja az önálló elalvást, de egész pici korban nagyon nem javasolt, mert csak elveszíti a bizalmát a szülő iránt és lelki sérüléseket okozhat. (A legsérülékenyebb lelki állapotban kinek nem esik jól egy ölelés és egy nagy adag szeretet?) Néhány hetes korig a baba csak akkor sír, ha valami probléma van (éhes, álmos, túlingerelt, szeretethiánya van, fáj valamije vagy csak a stressz jön ki rajta…stb), azt pedig orvosolni kell és nem magára hagyni az újszülöttet.
  13. És a legszerencsésebbek esete, a teljesen önálló elalvás. Kevés ilyet láttam, konkrétan egyet. Evés után baba az ágyba, anya kijön, ajtó becsuk és kész, baba elalszik csendben, egyedül. Azt mondják kiskorától így szoktatták és mindig működött. Ez a mázli. :)

Természetesen számtalan más megoldás is létezik, kinek mi válik be. Van, aki mozdulatlanul szeret elaludni és van, aki ringatással lazul el. Egyik baba csak segítséggel alszik, másik önállóan. Egyik otthon csendesebb és félhomályosabb az alváshoz, másikban ugyanúgy megy tovább az élet, nem kell lábujjhegyen járni vagy lehúzni a redőnyt, mert a baba mellett ágyút lehet dörgetni, akkor sem ébred fel. Nagyrészt szoktatás kérdése, de függ a baba temperamentumától is. És ne felejtsük el, hogy felnőtt korban is akadnak rosszalvók és mormoták – nem vagyunk egyformák.

Zavarhat a fény, a zaj, a front, a telihold, lehet valami fájdalom (fog, pocak, buksi, izomláz …stb), zaklatott lelkiállapot, túl sok inger… nehéz sokszor megállapítani, hogy mi áll az alvás útjában és nehéz hozzá tökéletes körülményeket teremteni. Lényeg, hogy a baba fáradt legyen, mert ennek hiányában csak felingereljük és még nehezebb lesz a folyamat. Nálunk egyik nap jobb, másik nehezebb. De aludnia kell a babának, hogy kipihent és kiegyensúlyozott legyen, rendesen fejlődjön. Az egyik kicsi többet alszik, a másik kevesebbet – kinek mi az igénye. Mi pedig azon dolgozunk, hogy neki a lehető legjobb legyen. Mert ha a baba boldog és kipihent, anya is az lehet. :)

Ti hogyan altatjátok a babátokat? :)

Látogasd meg saját honlapomat: www.gyerekkelavilag.hu

Szólj hozzá