2015. nov 20.

Hozzátáplálás – mikor mit adjak enni a gyereknek?

írta: PS Sziszka
Hozzátáplálás – mikor mit adjak enni a gyereknek?

Szinte minden tanácsadási oldalon azt olvashatjuk: a gyermek legmegfelelőbb táplálási módja a szoptatás, lehetőleg 6 hónapos kizárólag anyatejet adjunk. Persze ez már ott megdől, hogy vannak anyukák, akik sajnos nem tudnak szoptatni és vannak babák, akik korábban megérnek a hozzátáplálásra vagy orvosi tanácsra 6 hónapos kora előtt már elkezdhető a „szilárd” étel bevezetése. Kezdetben én is úgy gondoltam, fél éves koráig biztosan csak anyatejet szeretnék adni és legalább egyéves koráig még az egyéb étel mellett is maradjon meg ez. Vagyok olyan szerencsés, hogy lett elég anyatejem és még el is tudtam tenni belőle az „ínséges időkre”, de a természet közbeszólt, hogy már négy és fél hónaposan javasolt volt a hozzátáplálás a reflux miatt. Nem bántam és most sem tennék másként.benipizzazik.jpg

Milyen ételt és hogyan adjak először?

Legtöbben azt javasolják, hogy almát kell lereszelni és pár napig a levét kell kóstoltatni, azután lehet a lereszelt gyümölcsöt is adni. Én nem így kezdtem. Egy refluxos babának nem akartam savas almával indítani, ezért mi sütőtököt ettünk először. A védőnő javaslata, hogy minden új étel bevezetése fokozatosan és lassan történjen: 2-4-6-8…kiskanál naponta, lehetőleg délelőtt, hogy amennyiben bántja a pocakját, az még nappal kiderüljön és ne kelljen az egész éjszakát végigküzdenünk együtt. (Bátrabbak 2-4-8-16… „duplázós” adagolást javasolják.) Fontos, hogy rendesen meg kell főzni az ételt és teljesen pépesre leturmixolni, mert ilyen kicsi korban még csak így képes a baba megenni és feldolgozni az idegen ételeket.

Nagyjából egy hét után jött a krumpli, újabb hét után a répa és megint egy hét után az alma főzve, hogy kevésbé legyen savas a gyomrának. Ezeket lehet keverni is, én minden új ételt sütőtökkel adtam, mert lássuk be a krumpli nem túl izgalmas önmagában. :) Persze vannak babák, akik némelyik ételt nem fogadják el, ha így van nem szabad erőltetni. Azt mondják a szakirodalmak, hogy a baba akkor kész a hozzátáplálásra, ha szívesen elfogadja az ételt és fel tudja dolgozni a pocakja, tehát nem egy az egyben darabokban látjuk viszont a pelusban. Néhol azt írják, hogy ha már tud fogni és érdeklődik az ételünk után, csak akkor szabad adni neki mást az anyatejen/tápszeren kívül, de szerintem nem minden baba fejlődik egyformán és mindenhol más az érdeklődés, ezért én ezeket a tényezőket nem vettem figyelembe, mert ennyi erővel már 4hónaposan rántott hússal tömhettem volna a kis szemmel kunyeráló babát. :)

Az ételek bevezetése hónapról hónapra

Tucatnyi hozzátáplálási táblázat kering az interneten, én is számosat letöltöttem, plusz ott az orvos és védőnő tanácsa, na ezekből kell gyúrni egy olyat, ami a babának (és anyának is!) megfelelő. Szerintem az a legmegfelelőbb ütem, amit mi magunk logikusnak találunk és amit a baba szeret. (Azért ha a közeli családtagoknál előfordul allergia, akkor azt mindenképp figyelembe kell venni és erről a gyerekorvossal és védőnővel beszélni!) Ha bármit erőltetünk, csak mert azt már ilyen korban illik vagy muszáj, akkor azzal elvehetjük a kicsi kedvét az evéstől és az végigkíséri egész életében. Első babánál a szülők általában óvatosabbak, én is ilyen voltam (és vagyok most is), de a másodiknál már bátrabban szokták adagolni az ételeket. Én betartottam nagyon sokáig az „egyfajta ételt egy hétig” elvet és még 8-10 hónapos korában is csak 2-3 kanállal kezdtem adni az új ételeket. Nálam bevált. :)

És hogy mit milyen ütemben adtam? Azt is számításba vettem, minek mikor van szezonja. Hiába ehetett volna már sárgabarackot, ha még nem volt szezonja, akkor nem kajtattam műanyag barack után csilliárdos áron, olyat adtam, ami épp aktuálisan volt a boltokban frissen. Persze némelyik gyümiből adtam bébiételt, de én inkább az általam készített ételeket adtam főzelékből, gyümölcsből pedig lehetőleg frisset.  Őszintén szólva mivel annyi új étel van 7-8 hónapos korban, hogy annyi hét nincs egy hónapban, én a legtöbb ételt egy hónap csúszással adtam neki, mivel úgy vettem észre picit érzékeny a pocakja és nem akartam bombázni őt a sok újdonsággal. Van, aki szerint ez felesleges elővigyázatosság, de ebben az időszakban volt elég komplikáció és nem akartam még egyet a sorba.

  • 5 hónapos korban: sütőtök, krumpli, sárgarépa, alma, meggy, őszibarack (ez az egy volt, amit friss gyümölcs híján bébiételben adtam, hogy lazítsa a székletet). Ha lett volna friss cékla, azt is adhattam volna, és írják a gesztenyét is ebben a korban, de azt nem tartottam annyira fontosnak, így bébiételben kóstoltuk.
  • 6 hónapos korban: csirkehús heti 2-szer, glutén bevezetése heti 2-szer (ebből lehet adni 7 gabonás pépet a gyümölcshöz, vagy zabpelyhet főzve), cukkini, főzőtök, fehérrépa, rizs
  • 7 hónapos korban: pulykahús heti 2-szer, kiflicsücsök, főtt uborka, saláta főzve (ezt kihagytam), főzéshez egy kiskanál olivaolajat adtam egy kétnapi adag főzelékhez
  • 8 hónapos korban: brokkoli, passzírozott zöldborsó, sárgadinnye, körte, cseresznye, banán, szilva és ringló (ezzel nagyon kell vigyázni, mert ha éretlen, akkor nagyon erős hashajtó hatású – tapasztalat!), spenót, heti kétszer máj, valamint a főzeléket vöröshagymán főztem olivaolajon
  • 9 hónapos korban: görögdinnye (bár ezt egyes helyeken nem javasolják, nekünk nem volt gond vele), szőlő (mag és héj nélkül, de én ezt is csak később adtam, mikor szezonja volt), sárgabarack, paradicsom, fokhagyma főzve a főzelékbe, sertéshús
  • 10 hónapos korban: heti 2 alkalommal lehet elkezdeni a tejterméket kóstoltatni – natúr joghurt, sajt, túró, kefír, de a tehéntej 1-másfél éves korig nem javasolt. Marhahús, zöldbab, padlizsán. Én ebben a korban nagyon ritkán már adtam neki a húslevesből egy keveset tésztával, igaz a só és bors még annyira nem javasolt, de baja nem lett tőle.
  • 1 éves kor felett: paprika, tojás, tejtermékek, méz, citrusfélék, halak, (fokozott óvatossággal, a tengeri halakkal kimondottan a higanytartalom miatt vigyázni kell!), dió- és mogyorófélék (allergizáló hatásuk miatt én még várok vele pár hónapot), puffasztó ételeket is csak mostanában adok (zöldborsó, káposzta, kelkáposzta, lencse…). Ekkor már lehet elkezdeni hozzászoktatni a kicsit a felnőtt ételekhez, persze fokozatosan, kevés fűszerrel.
  • Másfél éves kortól: aprómagvas gyümölcsök, déligyümölcsök

Ez egy verzió a sokból, ahogyan én csináltam egy novemberi gyerekkel, egy nyári babánál biztosan másképpen adagoltam volna a szezonális gyümölcsöket, zöldségeket. Ezeken kívül még számtalan étel található, amit más háztartásban biztosan esznek, én kevésbé, vagy csak nem jutott eszembe. :)

Pár gondolat a bébiételekről

Amire nagyon figyelni kell, hogy honnan származik az étel, amit a kicsinek adunk – lehetőleg vegyszermentes helyről próbáljunk beszerezni mindent, de nyilván a „bio”-nak mondott dolgok sem feltétlenül azok minden esetben. A bébiételekről azt kell tudni, hogy ami rá van írva ajánlott kor, akkortól adható, mert csak azok a részei vannak benne a gyümölcsnek, zöldségnek, amit az adott korban elbír a baba pocakja. De itt sem árt tartani a fokozatosságot. Ha pl. csak 20% volt egy számára új összetevőből a 190 grammos bébiételben, akkor abból adtam 6-8 kanállal elsőre, mert a többi részét már ismerte a pocak. Húsos bébiételből pedig elsőre egy egészet kapott, mert 8-9% benne a hústartalom általában. A bébiételekben sokszor rizsdara és egyéb okosságok vannak pótlásnak (vagy pl. egy őszibarackban cukor!!! – nem is értem…), de előnye, hogy szigorúan ellenőrzik és a sok gyártó közül kiválaszthatjuk a számunkra legszimpatikusabbat, ami beválik.

Nem mindig a legdrágább a legjobb, mint ahogy ez minden termékre igaz. A Hipp az egyik legdrágább, de nagyon jó minőség, viszont azokban is néha akad hozzáadott cukor. A Babylove Bio és Babydream Bio árban jobb és minőségben is megfelelő, én azokat is adtam, valamint nagyon szimpatikus a Babydream 250 g-os kiszerelése, ami nagyobb korban sokkal inkább követi a baba étvágyát. Ezen kívül a Kecskemétit használom néha, bár sok termékbe tesznek (számomra indokolatlanul) cukrot, az Univer pedig az átlagos 190 g helyett csak 163 g, ezért az jó ugyan, de kicsi adag és nekünk az már régen nem elég. A legtöbb és legkülönbözőbb íz a normál, 190 grammos kiszerelésekben található, de 8 hónapos kortól már 220 grammos bébiételeket is kínálnak, viszont a választék is kisebb. Én általában bevásárolok egy jobb akciónál és így nem ér meglepetés, ha útnak indulunk vagy épp nincs időm főzni, mindig tudtam mit elővarázsolni a szekrényből és azért költséghatékonyabb, mint teljes áron 5-600 forintot kiadni egyetlen üveg bébiételre.

A darabos ételek

Egyéves korára a gyerkőc már nagy valószínűséggel fog tudni olyan falatokat is megenni, amiket a mi tányérunkból kap, de az ide vezető út bizony tud rémálom is lenni alkalmanként – gondolok itt arra, mikor már babakekszet vagy kenyeret nyomunk a nagyfiú kezébe és azt előszeretettel tömi le a torkán egyben, ha nem vagyunk eléggé résen. Az első kiflicsücsök szétnyálazása és „majszolása” persze más dolog volt, azt nagyon élvezte, hogy végre valóban ehető dolog van a kezében és mivel 7 hónaposan még foga nem volt, csak eláztatta és alig pár apró falatka jutott le belőle a pocakba. Fogakkal persze már más a helyzet, úgy már óriásinak érzi magát és tépi, szaggatja a kiflit, kenyeret vagy amit a kezébe adunk és ott bizony jócskán van rettegés, hogy mikor nyel egy nagyobb darabot és kell kiszedni a torkából, mielőtt lilulni kezdene a feje. Mert a kis mohó még nem érti a lényegét az evésnek, a kifliben egy újabb meghódításra váró feladatot lát és nincs tisztában a következményekkel, hogy ebbe bizony beletörhet a bicskája. :)

8 hónapos kora körül kezdtem azzal próbálkozni, hogy a zöldséget nem leturmixoltam, hanem kisvillával összetörtem – de csak néhány falatot. Akkor még épp nem volt kinn fogacska, de nem is ez volt a baj szerintem. Nem volt még felkészülve rá és ezért az volt az egyetlen olyan pillanat, mikor kilökdöste az ételt óvatosan a szájából. Ahogy összeturmixoltam, máris vígan megette, így gyorsan megértettem, hogy ezzel még várni kell. Még néhány alkalommal próbálkoztam, de nem jártam sikerrel akkor sem, mikor egy fogacska már kinn volt. Így egy barátnőm tanácsára vettem egy szilikonos etetőhálót, aminek az a lényege, hogy bele lehet tenni a gyümölcsöt és úgy kell azt a nagy szilikoncuminak látszó eszközt odaadni neki rágcsálni, akár a mi kezünkből, akár a sajátjából – bár ha nem akarjuk, hogy még a lábujjhegye is ragadjon a szétcsöpögő gyümilétől, akkor jobban járunk, ha nem ő ügyeskedik vele. :) A szilikon részén lyukak vannak, erre ha ráharap, a lyukakon keresztül átpréselődik a gyümölcs és nem fog fulladozni sem rajta, de mégis darabos marad neki az étel. Ezzel már nagyon ügyesen falta a barackot, dinnyét, sárgadinnyét és kezdett hozzászokni a pépestől eltérő falatokhoz. A keményebb zöldségekhez ugyan nem használható, inkább lédús gyümölcsökhöz, de átmenetnek jó volt a sütőtökpüré és a pizzaszelet széle között. :)

Valószínűleg másként is haladhattunk volna a hozzátáplálással, adhattam volna neki többféle gyümölcsöt és zöldséget már előbb is, mint ahogy sikerült, biztosan akkor sem lett volna baja, ha több bébiételt etetek vele, de nem bánom, hogy így csináltam. Szereti, ha én csinálok neki valami finomat, de az üvegeseket is megeszi, nem válogat. Biztos adhattam volna neki már padlizsánt vagy salátát (bár egy jó salátafőzelékre még nekem sem csorogna a nyálam), sütögethettem volna a gesztenyéket otthon, de nálunk így alakult. Sajnos sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy mindent megvegyenek a gyereknek, én így is boldog vagyok, hogy sosem kellett azon aggódnom, tudok –e neki enni adni.

Akármikor is kapta az első falat paradicsomot, halat vagy banánt, mostanra szinte mindig az én tányéromból ebédel, pedig alig múlt egyéves. Még csak 6 foga van, de vígan eszi a pizzát vagy a sajtos kiflit, minden nap kap gyümölcsöt és kövezzen meg érte bárki, de nem tömöm cukros krémtúróval, túrórudival vagy gyümölcslevekkel. Én így látom jónak és ő így érzi jól magát. Bízik bennem, hogy csak olyat adok neki, ami neki is jó, ezért szeret mindent, amit kap és hálás vagyok érte, hogy ilyen ügyesen eszünk együtt minden nap. :)

Látogasd meg saját honlapomat: www.gyerekkelavilag.hu :)

Szólj hozzá

alma gyümölcs szoptatás répa tojás halak krumpli sütőtök hús zöldség főzelék hozzátáplálás anyatej univer bébiétel allergén kecskeméti hipp tejtermékek kiflicsücsök etetőháló babylove bio babydream bio mikor mit adjak enni a gyereknek darabos ételek ételek bevezetése leturmixolt ételek glutén bevezetése puffasztó ételek