2015. sze 14.

Ajánlott étrend a szoptatás alatt

írta: PS Sziszka
Ajánlott étrend a szoptatás alatt

Rengeteg helyen olvashatjuk az anyatej jótékony hatását, több helyen azt is írják, legjobb a babának, ha 6 hónapos koráig kizárólag így tápláljuk a kicsit – már amennyiben van rá mód. De mit tehetünk azért, hogy a szoptatás alatt a baba a legjobb falatokhoz jusson anélkül, hogy közben álmatlan éjszakákat töltenénk el együtt a pocakfájás miatt? Az egyik legfontosabb az étrendünk, amire ha kicsit figyelünk, csökkentjük az esélyét annak, hogy a baba éretlen kis emésztőrendszerét megterheljük. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenkinek óvatosan kell táplálkoznia, ugyanis akad olyan, aki mindent ehet kivétel nélkül és nem jelentkeznek tünetek, nálunk azonban akadtak gondok egy-egy „tiltottnak” mondott étel elfogyasztása után, ezért nekem muszáj volt összeszednem, hogy mit szabad és mit nem. És nem én vagyok az egyetlen, akinek a babája érzékeny az anya étrendjére, ezért egy próbát szerintem mindenképp megér egy kis odafigyelés.

Az étrendünk természetesen nem garancia arra, hogy a baba biztosan elkerüli a hasfájást, de én személy szerint tudtam ezzel némiképp csökkenteni a hasfájás gyakoriságát. Az elejétől fogva igyekeztem odafigyelni az étrendre és nem is mondanám, hogy annyira nagyon szenvedett volna a gyermek - inkább én aggódtam túl -, de lehetett volna rosszabb is. A legkritikusabb az első három hónap, ekkor ugyanis a leggyengébb és legfejletlenebb a baba emésztőrendszere, de később szépen fokozatosan kezdtem el beépíteni az ételeket a mindennapokba. Érdemes kísérletezni kicsit, hogy mit bír a baba és mit nem, ha esetleg valami nem kívánt ételt eszünk, érdemes este elfogyasztani, ugyanis kb. 8-12 óra alatt jut el az anyatejbe és így napközben ér a baba gyomrába, amit kortól függően 2-6 óra alatt tud megemészteni. Ezzel elkerülhető az éjszakai hasfájás.

Mint azt már írtam nem vagyok orvos, védőnő, táplálkozási tanácsadó…egyéb, csak egy anya, akinek gyermeke kicsit érzékenyebb volt, ezért szeretném, ha az én tapasztalatommal segíthetnék azoknak, akik hasonló helyzetben vannak. Minden baba más, nem mindenkinél akadhatnak problémák, van akinél csak néhány étel jelent gondot, másoknál semmi, létezik az allergia széles köre is, amit örökölhetett a baba valamelyik felmenőtől, ezért a legfontosabb, hogy figyeljük a gyermeket. A bőrön jelentkező kis piros pöttyök nem feltétlenül utalnak komoly allergiára, de ha nagyobb foltok jelentkeznek, nem árt megmutatni orvosnak. Emellett ott van a védőnő is, aki segítséget nyújt, bátran forduljunk hozzájuk, inkább hívjunk bárkit feleslegesen tízszer, mint a bajban egyszer elmulasszuk az „aggódást”, mert főleg újszülött korban még nem ismerjük gyermekünket és bármi megtörténhet.

Milyen ételek, élelmiszerek elkerülése javasolt?

  • tejtermékek, különösen a tej: nem csak refluxos babánál, de náluk fokozottan érdemes kerülni a tejtartalmú ételeket. Óvatosan a joghurtokkal, lágy sajtokkal, én inkább egyáltalán nem ettem őket, de kis mennyiségben azért lehet próbálkozni.
  • puffasztó ételek: bab, borsó, lencse, káposzta… ezekkel kimondottan az elején nem tud megbirkózni a baba pocakja, tapasztalat…
  • csokoládé: koffeintartalma miatt izgatottá, élénkebbé teheti a babát, cukortartalmát pedig nehezen tudja megemészteni
  • citrusfélék: savassága miatt kerülendő
  • szója: egy ártatlannak tűnő sima kínai tésztától elég kellemetlen éjszakát okoztam a kicsinek, onnantól komolyabban vettem
  • zsíros, fűszeres ételek: nehéz lehet a gyomornak, valamint néhány fűszer (pl. a fahéj, curry) módosíthatja az anyatej ízét
  • apró magvas gyümölcsök: eper, málna, szeder – puffaszthatják a kicsit
  • mogyorófélék: allergén, ezért az első hetekben semmiképp sem javasolják
  • alkohol, nikotin: természetesen minden káros szenvedélyt mellőzni kell a terhesség és szoptatás alatt, mert ezek az anyatejen átjutva károsíthatják a baba szervezetét
  • koffein: kis mennyiségben nem okoz problémát, én napi 1, majd napi 2 kávét ittam, viszont ismerek olyat, aki csak koffeinmentes kávét iszik a szoptatás alatt és a baba két hónapos kora óta végigalussza az éjszakát akár 11-12 órán át. Nem állítom, hogy emiatt van, de én is inkább visszaálltam a napi 1 reggeli kávéra (érdekes módon nem sokkal ezután aludtunk egész éjjel, de ez is lehet véletlen)

Jogosan merül fel a kérdés: akkor mit egyek? Étkezzek egészségesen, de mégis hosszú a „tiltólista”. Az igazság az, hogy nincs „tiltólista”. Azok vegyék ezt komolyan, akiknek a babája ezt igényli, vagy aki biztosra akar menni. Néha én is kiborultam, hogy mennyi mindent meg kell vonnom magamtól (főleg a csoki hiánya volt nehéz), de mikor egy-egy étel után két órát sírt a baba, inkább feladtam és figyeltem az ételekre. Nem olyan nehéz, persze olykor komoly kihívás, de megéri azért, hogy a kicsi ne sírjon a pocakfájás miatt, így mindannyiunknak könnyebb. Az első néhány hónap sok szempontból nehezebb, de idővel egyre könnyebbé válik és utólag már nem éljük meg annyira nehezen, mint az adott helyzetekben.

Mit együnk/igyunk az egészségért, hogy a tej is tápláló legyen?

  • vitaminok: javasolt a sok kalcium bevitele, hogy védjük a fogainkat. Télen a C-vitamint javasolta a dokim, de újabban a D-vitaminra esküsznek, hogy védi az immunrendszert és segít megvédeni az anyát is a betegségektől. Mivel én nem eszem halat, szedek Omega 3 kapszulát is, jót tesz a babának az agyfejlődéshez
  • szénhidrát: diétának természetesen nem tesz jót, de a szoptatás alatt nem is ez volt a célom. Nem csak a liszt és cukortartalmú dolgokra kell itt gondolni, hanem a zöldségekre és gyümölcsökre is. A szoptatás alatt nagyjából 500 extra kalóriára van szükség, de lehetőleg ezt értékes ételekből szerezzük be és ne két tábla csokiból. J
  • Szénsavmentes víz: legalább napi 3 liter, a cukros üdítők fogyasztása egyébként sem túl egészséges
  • Alkoholmentes sör, Karamalz: a maláta kimondottan tejserkentő hatású. A tejserkentő teát én nem igazán alkalmaztam, ugyanis általában kömény van benne, ami ugyan jó a babának a haspuffadásra, viszont hasfájást is okozhat neki, ezért én nem kockáztattam. Az alkoholos sör sem árt, ha esetenként fogyasztjuk, a doki télen javasolt néha egy kis pohár forralt bort, legfeljebb jobban alszik tőle a baba. Természetesen azonban mértékkel szabad csak fogyasztani, ugyanis extrém esetben a babánál hányást is kiválthat a nagyobb mennyiségű alkohol!
  • fehérje: elsősorban húsból és halból (a tengeri halakból csak kis mennyiség engedélyezett a higanytartalom miatt), leginkább az elején, míg a tejhez hozzászoktatjuk a szervezetet

Sport, mozgás

A várandósság alatt a kismamák nagyrésze (köztük én is) hozzájut egy kis extra súlyhoz, amire ugyan nem vágytunk, de mégis feljött. Egyrészről kellemetlen, hogy majd le kell adni valahogy, másrészt jól jön a szoptatásnál, ugyanis az első pár hétben a testünk az elraktározott készletekből nyer energiát, hogy kellően beinduljon a tejtermelés, ezzel hozzásegítve bennünket ahhoz, hogy néhány felesleges kilótól sikeresen megszabaduljunk. Ismerek olyanokat is, akik a szoptatás végére lényegesen vékonyabbak lettek, mint a várandósság előtt, nyilván nem kizárólag emiatt, de ez is nagyban hozzájárult.

Annyit érdemes a mozgásról tudnunk, hogy a szoptatás során picit jobban oda kell figyelnünk, hogy mikor iktatjuk be az életünkbe a sportolást. Ugyanis az aktív mozgás savasabbá teszi a termelődő anyatejet, amit néhány baba nehezebben tolerál és esetleg átmenetileg elfordulhat tőle. Ezen könnyen lehet segíteni, ha a mozgást úgy időzítjük, hogy szoptatás előtt egy órával már befejezzük a tevékenységet, ez az idő elegendő ahhoz, hogy visszaálljon a rend és a baba meg sem érzi, hogy anya közben szorgalmasan dolgozik az alakján. Én nem mondhatnám, hogy nagy sportember lennék, de néha én is elszánom magam, míg a baba alszik benyomom az egyik alakformáló dvd-t és hajrá! Elkezdeni nehéz, rávenni magam a mozgásra és a napokig tartó izomlázra, de rövidesen ez is elmúlik és marad a boldogság, amit érez az ember, hogy végre tett az alakjáért és egészségéért. Nem utolsósorban az aktív mozgás endorfint termel, amitől boldogabbak és kiegyensúlyozottabbak leszünk, így már duplán jól jár anya és baba is. :)

Látogasd meg saját honlapomat: www.gyerekkelavilag.hu

Szólj hozzá

sport alkohol szoptatás csokoládé vitaminok víz fűszeres káposzta szója bab borsó mozgás nikotin ajánlott cukor alkoholmentes zsíros fehérje folyadék kalória étrend szénhidrát anyatej tejtermék citrusfélék várandósság kerülendő allergén karamalz gyerekkel a világ ajánlott étrend szoptatás alatt mogyorófélék magvas gyümölcs puffasztó