2015. aug 19.

Nyaralás várandósan

írta: PS Sziszka
Nyaralás várandósan

A nyaralás nem csak akkor okoz fejtörést és igényel több előkészületet, odafigyelést, ha babánk már kibújt, hanem a pocakban is nagyon kell vigyáznunk rá. Megfelelő körülmények között biztonságosabb helye van a csöppségnek az anyaméhben, azonban fontos megteremtenünk ezeket a körülményeket a nyaralás alatt is. A várandósság alatt is fontos a pihenés és kikapcsolódás, nem is beszélve arról, hogy egy darabig ez a nyaralás lesz az utolsó, mikor Anya és Apa kettesben vakációzhat. Érdemes kihasználni!

Készülődés, csomagolás

Indulás előtt néhány héttel érdemes egyeztetni a nőgyógyásszal, hogy az addig elvégzett vizsgálatok alapján szükséges –e bármilyen sajátos intézkedést megtenni (pl. magas vércukor szint, vérszegénység, vashiány, alacsony fehérje szint…stb.) és milyen esetleges extra vitaminokat vagy gyógyhatású készítményeket javasol. A várandósság alatt szedhető gyógyszerek listája igen rövid, én csak néhány dolgot vittem magammal:

  • Algopyrin – orvosonként változik az ajánlása, az én orvosom egy nagyon elismert orvos és ő azt mondta láz esetén ez az egyetlen gyógyszer, ami szedhető
  • Tantum verde torokspray és orrkenőcs
  • Normaflore – ezt sajnos nem vittem, Horvátországban pedig nem kaptam, pedig nagyon kellett volna sajnos, így kamillateát ittam helyette
  • Rennie
  • Magne B6 – nagyon fontos és hasznos a pocak keményedésére

Ruházat és cipők terén én – mint minden évben – ezúttal is túlzásba vittem, fél gardróbnyi ruhát készítettem be, mindegyikhez megfelelő cipőt – nyilván a holmim felét elő sem vettem. Ha újra pakolnék, akkor nagyjából 3 ruhát, 2 pólót és 1 kényelmes rövidnacit vinnék 1 szandállal és egy krokodilos papuccsal – ahogy idén, és semmit nem is hiányoltam. (Persze 1 váltás meleg ruha azért volt benn, hogy elijesszem a rossz időt.)

Autós utazás

Az utazás előtt pár héttel sajnos be kellett mennem a kórházba kivizsgálásra, mert elkezdett eléggé bekeményedni a pocakom. Szerencsére csak sok pihenést, sokkal több folyadékot és több Magne B6-ot javasoltak. A kórházban azt mondták, hogy ilyen hosszú útra menni nem a legjobb ötlet 26 hetes terhesen, de ha figyelek néhány dologra az úton és a nyaralás alatt, akkor semmi gond nem lesz.

Amit érdemes figyelembe venni a hosszú út során:

  • Biztonsági öv terelő: nagy pocakkal elég kényelmetlen tud lenni a biztonsági öv (tapasztalat!), ezért érdemes beszerezni vagy kölcsönkérni a hosszú útra
  • Kellő mennyiségű víz, amihez azért vegyük figyelembe, hogy emiatt lényegesen többször meg kell állni. A legtöbb pihenőhelyen van mosdó, de nem túl higiénikus, ezért jobb inkább benzinkúton megállni vagy olyan pihenőnél, ahol van étterem, ezeken a helyeken lényegesen kulturáltabbak a körülmények. (És persze néhány zsepit és kézfertőtlenítőt is magunkkal vinni a kistáskában.)
  • Kispárna a derék alá és nyakpárna az alváshoz. Én megengedtem azt a luxust is magamnak, hogy az ülésemet a leghátsó állásba toltam és időnként feltettem a lábam a műszerfalra. Gondolom nem kell sokat ecsetelnem, hogy milyen jó érzés nyáron a fájós lábakat felpolcolni ahelyett, hogy azon gubbasztanánk 8-10 órán keresztül. De persze kinek mi a kényelmes…
  • Az éjszakai utazás lényegesen kényelmesebb a meleg elkerülése végett, azonban előfordul, hogy néhol hűvösebbre fordul az idő az éjjeli órákon, így nem árt gondoskodni melegebb ruháról, ami kéznél van

Biztonságban a napon

Biztos vannak olyanok, akik le is barnulnak a nyaralás alatt (sajnos én nem tartozom közéjük), ez a várandósság alatt valamennyivel kevésbé jellemző. Már amennyiben a megfelelő naptejet választjuk és többet tartózkodunk árnyékban. Én egyébként is magasabb faktorú naptejet használok leégés ellen (valószínűleg ez taszítja tőlem a napsugarakat annyira, hogy nyaralás után fel sem tűnik senkinek, hogy nem a szobában ültem otthon), de pocakkal 50-es faktorú gyerek napozó krémet használtam minden porcikámra. Jól jött még egy napernyő (ezt persze csak kinn vettünk az egyik ajándékboltosnál), ami alá elbújhattunk a tűző nap elől.

Mivel pocakot napoztatni nem szabad, a kétrészes fürdőruci mellé vittem strandkendőt, ami megszűri a napsugarakat, valamint kalapot a napszúrás ellen. Utóbbi azonban nem volt elegendő, a negyedik nap környékén kaptam egy komolyabb napszúrást, ami után 3 borzasztó nap következett. A legrosszabb a láz volt, amit az Algopyrin sem vitt le huzamosabb ideig, ezért egész nap és éjjel vizes borogatással feküdtem a fejemen és a pocakomon, óránként langyos vízzel zuhanyoztam és ittam a vizet/kamillateát, de így is csak lassan jöttem helyre. Minden pillanatban aggódtam a babáért, 720 kilométerre otthontól, a dokitól és a biztonságtól… nem volt túl jó élmény. Mindezt azért, mert egyik nap fél órával többet voltam a napon, kalap ide vagy oda.

Én magam azt gondolom, még egyszer 26 hetes terhesen nem indulnék ilyen hosszú útra, de egy közelebbi nyaralást mindenépp vállalnék. Jó volt pihenni, kikapcsolódni, szuper fotókat csináltunk és mióta a kisfiunk megszületett, már értem, hogy miért mondják a gyerekes családok, hogy használjunk mi minden lehetőséget, mielőtt megérkezik a gyerkőc. Onnantól nincs nyugodt napozás, láblógatás, tingilingi a strandon vagy a szobában…van viszont sok vidám pillanat a kölyökkel, amit nem is cserélnék le. Hajrá Pocakosok, nyaralásra fel! :)

Látogasd meg saját honlapomat: www.gyerekkelavilag.hu

Szólj hozzá

utazás terhesség orvos éjszaka meleg gyermek nyaralás baba vitamin napsütés pocak gyógyszerek kalap kispárna hűvös pakolás naptej folyadék csomagolás ruházat napszúrás napernyő nappal kényelmes óvatosan napozás várandós autóút